Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014

Τα Αγγλικά στην Α' και Β' τάξη


Ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων μαθητών της Α’ και Β’ τάξης σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος των Αγγλικών


Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες μαθητών της Α’ και Β’ τάξης του σχολείου μας,

   όπως ήδη γνωρίζετε, στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής σε Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ) το οποίο υλοποιείται από το σχολικό έτος 2010-11 σε όλα τα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), στο ωρολόγιο πρόγραμμα των τάξεων Α’ και Β’ έχει εισαχθεί η διδασκαλία του μαθήματος των Αγγλικών με 2 ώρες εβδομαδιαίως για κάθε τμήμα. Δεδομένου, λοιπόν, ότι πρόκειται για έναν νέο ακόμη θεσμό στην Ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, θεωρήσαμε επιβεβλημένη την ενημέρωσή σας για τους βασικούς παιδαγωγικούς στόχους του μαθήματος αυτού στις εν λόγω τάξεις.

Καταρχήν, θα πρέπει να τονίσουμε ότι πρωταρχικό στόχο της διδασκαλίας των Αγγλικών στους μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης αποτελεί η  ομαλή και σταδιακή εισαγωγή τους στην Αγγλική Γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας και έκφρασης μέσω μιας παιδοκεντρικής προσέγγισης – μιας προσέγγισης, δηλαδή, που τοποθετεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις προσωπικές ανάγκες των μαθητών στο κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας. Αναγνωρίζοντας, επομένως, πως, σύμφωνα με πολλές μελέτες που έχουν διεξαχθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, τα παιδιά αυτής της ηλικίας μαθαίνουν καλύτερα και ευκολότερα παίζοντας, σημαντικότατο ρόλο στην τάξη των Αγγλικών έχει το παιδαγωγικό παιχνίδι προκειμένου να ενισχυθούν τα εσωτερικά κίνητρα των μαθητών για μάθηση και από μικρά να αγαπήσουν πραγματικά τη γλώσσα αυτή. Έτσι, οι μαθητές εμπλέκονται σε ποικίλες παιγνιώδεις δραστηριότητες, όπως τα παιχνίδια ρόλων, οι οποίες τους παρακινούν να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα για να επικοινωνήσουν με τους συμμαθητές τους και την εκπαιδευτικό. Σε αυτές τις δραστηριότητες, το παιχνίδι συνδυάζεται και με άλλες μεθόδους και τεχνικές εκμάθησης της γλώσσας, αξιοποιώντας, μεταξύ άλλων, το τραγούδι, τη ζωγραφική, τα εκπαιδευτικά βίντεο και τα απλά θεατρικά σκετς ως εργαλεία αφενός για την ανάπτυξη των γνώσεων και δεξιοτήτων τους και αφετέρου για την ενίσχυση της επιθυμίας και διάθεσής τους για μάθηση. Συνεπώς, η διδασκαλία των Αγγλικών στις τάξεις αυτές έχει καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία μας, οι μαθητές, πολλές φορές, να μην συνειδητοποιούν ότι μέσω των παιχνιδιών μαθαίνουν.
Εν προκειμένω, όσον αφορά το γνωστικό μέρος, η εισαγωγή των μαθητών στην Αγγλική γλώσσα επιδιώκεται γενικά μέσω:
α) της εκμάθησης «θεματικού λεξιλογίου», ομαδοποιημένων, δηλαδή, λέξεων ή φράσεων που έχουν σχέση με διάφορα θέματα του άμεσου περιβάλλοντός τους και εξάπτουν το ενδιαφέρον τους (λ.χ. λεξιλογίου με θέμα “animals”, “school”, “family”, “our town”, “colours” κ.τ.λ.)
β) της εξοικείωσής τους με βασικές γραμματικο-συντακτικές δομές (λ.χ. “I’m…”, “Are you…?”, “There is/are…”, “I can…”, “Can you…?”, “I have got…”, “Have you got…?κ.τ.λ.) που τους επιτρέπουν να συμμετάσχουν σε απλούς προφορικούς διαλόγους κατά τη διάρκεια των παιχνιδιών στην τάξη.
Ασφαλώς, όσο μεγαλώνουν και το γνωστικό τους υπόβαθρο διευρύνεται, εκτίθενται σε περισσότερο θεματικό λεξιλόγιο και πιο σύνθετες δομές της γλώσσας. Ειδικότερα, αφού έχουν κατακτήσει βασικό λεξιλόγιο και γραμματικο-συντακτικές δομές, οι μαθητές της Β’ τάξης αρχίζουν σταδιακά να εξοικειώνονται και με τη γραπτή μορφή της Αγγλικής, ξεκινώντας από το αλφάβητο, πάντα, όμως, με παιγνιώδη, όπως αναφέρθηκε ήδη, τρόπο.
Κλείνοντας, αξίζει να επισημάνουμε πως, εφόσον το μάθημα των Αγγλικών έχει αποκλειστικά επικοινωνιακό χαρακτήρα, οι μαθητές δεν θα έχουν εργασίες για το σπίτι οι οποίες να απαιτούν να γράψουν ή να διαβάσουν κάτι. Οι φωτοτυπίες δε που θα τους δίνονται θα αφορούν δραστηριότητες που πρέπει να γίνουν μέσα στην τάξη κυρίως για λόγους επανάληψης λεξιλογίου ή δομών που έχουν ήδη διδαχτεί. Ωστόσο, η περαιτέρω εξάσκησή τους στο σπίτι, επίσης μέσω παιχνιδιών, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ΠΕΑΠ μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://rcel.enl.uoa.gr/peap/, όπου έχει δημιουργηθεί και η «γωνιά του γονιού» για την καλύτερη και πληρέστερη ενημέρωσή σας. 
Για οποιαδήποτε διευκρίνιση είμαστε πάντα στη διάθεσή σας,

                       Η Διευθύντρια             Η εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας
                    Μαρία Στεφανάκη                      Στεφανία Κορδία
                                                                     (Υπ. Διδάκτωρ ΕΑΠ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου